امتیاز بدهید
1 نفر به اين مقاله راي داده اند

HMI چیست ؟

1399/07/23  گروه تحریریه شمیم صنعت
HMI مخفف عبارت Human Machine Interface است و به معنای واسطه بین انسان و ماشین می باشد. از آن برای مانیتور کردن و مشاهده پارامترهای دستگاههای صنعتی مثل PLC و اینورتر و.... استفاده می شود HMIدر واقع یک مانیتور LCD است که می توان آن را برنامه ریزی نمود و همچنین به کمک آن می توان پارامترهای مختلف را تغییرداد و سیستم را کنترل نمود.

  
  HMIدارای یک LCD است که معمولا بصورت تاچ اسکرین ( لمسی ) می باشد و هر المان را می توان با لمس آن قسمت انتخاب نمود و برای وارد نمودن اطلاعات به داخل آن از کیبورد مجازی که بر روی صفحه ظاهر می شود استفاده کنید ولی در صورت لزوم می توانید موس و کیبورد کامپیوتر را به آن متصل نمایید و از آن ها بهره بگیرید و در بعضی مدل ها شما می توانید یک مانیتور بزرکتر به خروجی VGA آن متصل نمایید تا تصویر آن را در اندازه بزرگتری مانیتور نمایید.
 
 
مزایا و معایب  HMI
HMI  دارای یک واسط کاربری گرافیکی می باشد که در آن کلید های کنترلی ، نمایشگرهای مختلف و سایر پارامترها به صورت بلوک های گرافیکی مشخص می شوند . قبل از ورود HMI از کامپیوتر برای مانیتور کردن یک سیستم استفاده می شد که در بعضی کارها باتوجه به اینکه امکان هک و نفوذ به کامپیوتر علی الخصوص زمانی که که به یک شبکه محلی و یا اینترنت متصل باشد خیلی بیشتر است و معمولا هزینه کامپیوتر های صنعتی که برای کار در محیط های صنعتی نسبتا بالا می باشد کامپیوتر کنار گذاشته شد و HMI ورود پیدا کرد که مشکلات یاد شده برای کامپیوتر HMI را کمتر تهدید می کند .
مزیت دیگری که HMI علی الخصوص برای مهندسین برق و طراحان سیستم  ایجاد می کند این است که کار با HMI بسیار ساده بوده و بدون داشتن دانش برنامه نویسی می توانید خیلی ساده تر از برنامه نویسی نرم افزار مانیتورینگ که خود مستلزم داشتن مهارت های خاص خود می باشد اقدام به طراحی یک واسط کاربری حرفه ای و کارآمد نمایند . البته معمولا HMI نسبت به کامپیوتر دارای محدودیت هایی نیز می باشد که باعث می شود در بعضی موارد باز هم دست به دامان کامیوتر شویم . مثلا مقدار حافظه محدود برای ذخیره اطلاعات برای زمانیکه که حجم اطلاعات روزانه بالا می رود و قصد ذخیره و نگهداری آن ها داشته باشیم .
 
در اینجا چند مزیت دیگر HMI با رابط یکپارچه با یک سیستم کنترل مبتنی بر PLC ارائه می شود:
  • نمودار خط بار:
مقادیر فرایند زمان واقعی را با گذشت زمان با نمودار های خط قابل خواندن نمایش میدهد.
 
 
  • ورود اطلاعات:
 
 
 
  • هشدار دهنده:
 
  • توابع دستورالعمل:
 
 
 
کارخانجات مشهور تولید کننده ی HMI
مانیتورهای صنعتی hmi توسط شرکت های متعددی تولید و به بازار عرضه می شود. شاید مهم ترین و معروف ترین شرکت هایی که دست به تولید مانیتورهای صنعتی می زنند ال جی و شرکت سرمیت تایوان پنل مستر-دلتا-فاتک-بیجر-زیمنس-امرون-فوجی-اشنایدر-هایتک… باشند. همچنین شرکت های ایسوس، شارپ، فیلیپس، میوا و … مانیتورهای صنعتی با کیفیت و قابل قبولی تولید می کنند.
 
کابل ارتباطی بین HMI   با رایانه:
در بیشتر مواقع جهت ارتباط <HMI>با رایانه از پورت USB  استفاده میکنیم.در بعضی از مواقع میتوان برای ارتباط با <HMI> از پروتکل <RS232> که انرا به اصطلاح پورت <> نیز میگویند استفاده نمود.
 
 
ملاک انتخاب یک HMI چیست؟
1-   دارای صفحه تاچ اسکرین و LCD نوع TFT در مدل 10 اینچ
2-   ارتباط سریال از طریق دو پورت بصورت همزمان (RS-232,RS-485)
3-   شبیه سازی (سیمولاتور) on-line/off line
4-   پورت USB برای ارسال و دریافت برنامه
5-   امکان ذخیره سازی اطلاعات بصورت record
6-   قابلیت slave بودن در یک شبکه مانیتورینگ
7-   دارای ماکرو جهت انجام محاسبات و اعمال منطقی
8-   قابل اتصال به انواع PLC
9-   قابل اتصال به اینورتر، سرو درایوو هر وسیله دارای پورت RS-485
10- قابلیت نمایش اطلاعات بصورت منحنی یا نمودار
11- توانایی نمایش انیمیشن
12- دارای RTC به منظور عملکرد در تاریخ و ساعت معین
 
HMC چیست؟
 
سری های جدید HMC یک HMI و PLC در یک واحد ترکیب میکند:    
HMI+PLC=HMC
 
در سراسر جهان برای به کارگیری برنامه های متنوع,هزینهای پاییتر HMI+PLC,صرفه جویی در فضا و گزینهای دیگری مثل :صفه نمایش لمسی,ارتباطات سریال و انترنت,تنظیمات متعدد I/O و علاوه بر این HMCها ترکیبی مناسب از صفحه نمایش و کنترل را در یک بسته واحد ارایه میدهند.
 
 
 
 
 
 
            
 
 
 
 
        

نظرات کاربران
ارسال نظر
7 روز هفته، 24 ساعته پاسخگوی شما هستیم.
  • شماره های تماس: 

     02188752365 
      02188731721 
     02188174830 
     02188530942
     

    تلفن همراه و  واتساپ :  
    09033997760 
     09192257760 

  • info@shamimsanat.com
کمک نیاز دارید? چت از طریق واتساپ